Maastopolkujen lisäksi sähköpyörät ovat suosittuja etenkin työsuhdepyörä- ja kaupunkikäytössä. Sähköavustuksen edut korostuvat päivittäisessä arkiajossa, ja juuri siihen käyttöön on suunniteltu uudet Trek FX+2 kevytsähköpyörät.

Tähän asti olemme tottuneet hyväksymään sähköpyörien painavuuden niiden riittävän toimintamatkan kääntöpuolena – mutta voisiko kaikki sähköpyörän edut saada myös reilusti kevyemmässä paketissa?

Trekin uuden sukupolven FX+2 kevytsähköpyörät ehdottavat, voisiko vähemmän ollakin juuri sopivasti?Mitä jos akun koon ja moottorin tehojen kasvattamisen sijaan keskityttäisiinkin löytämään tehon ja painon täydellinen tasapaino? Tällä periaatteellahan suunnitellaan esimerkiksi Formula 1 -autot.

Kävimme testaamassa, miten idea on onnistuttu kääntämään polkupyörien maailmaan. Lue tästä alta meidän havaintoimme, tai tee omat johtopäätöksesi varaamalla yksi demopyöristämme maksuttomalle koeajolle.

Mikä on kevytsähköpyörä?

Tiedetään – termihän tavallaan selittää itse itsensä. Kevytsähköpyörät ovat painoltaan huomattavasti perinteistä sähköpyörää kevyempiä. Niiden keveys on saavutettu hyödyntämällä pienempiä akkuja ja teholtaan maltillisempia moottoreita. Kevyet komponentit mahdollistavat myös kevyemmän runkorakenteen hyödyntämisen, mikä laskee kokonaisuuden painoa entisestään. Tällä reseptillä Trek on onnistunut luomaan FX+2 -sähköpyörät, joiden paino kaikkine varusteineenkin jää reilusti alle 18kg:n.

Uutuusmallia on saatavilla sekä korkearunkoisena FX+2 -mallina, sekä matalla rungolla varustettuna FX+2 Stagger -versiona. Kumpaakin on saatavilla kolmessa värissä sekä kuskin pituuden mukaan useassa eri runkokoossa. Rungon mallia lukuunottamatta korkea- ja matalarunkoiset FX+2-pyörät ovat ominaisuuksiltaan identtisiä, eli tämä artikkeli sopii kuvailemaan kumpaakin malliversiota.

Keveytensä ansiosta pyörät ovat helppoja käsiteltäviä, ja niiden ajotuntuma on sähköpyöräksi yllättävän ketterä. Nopea rullaavuus tekee etenemisestä taloudellista, ja pyörät venyvätkin yllättävän pitkään toimintasäteeseen pienemmistä akuistaan huolimatta.

Ensivilkaisullla FX-malliston sähköpyörät myös näyttävät perinteisiltä luomupyöriltä. Monista sähköpyöristä tutut raskasrakenteiset runkoputket ja ulkoiset akut nimittäin loistavat poissaolollaan, ja esimerkiksi pyöräparkin rivistössä sirot FX-mallit maastoutuvat vaivatta tavallisten pyörien joukkoon. Tämä on katsojasta riippuen joko hyvä tai huono ominaisuus, mutta esimerkiksi julkiselle paikalle pyörää pysäköidessä tietty huomaamattomuus on mielestämme hyve.

Varma ja miellyttävä ajokokemus

Viimeistellyn ulkonäkönsä ohella myös FX+2 -pyörien ajotuntuma osoittautui Trekin tuttuun tapaan erittäin tasapainoiseksi. FX+2 -mallit tuntuvat ajossa kevyen tukevilta, ja ergonomia on huomioitu niin satulan kuin muotoiltujen kädensijojen osalta. Ajoasento on ryhdikkään pysty, mikä tekee kaupungissa pyöräilystä vaivatonta – pidempikin matka kuitenkin taittuu FX+2:n satulassa ongelmitta.

Sähkömoottorin olemassaolosta muistuttaa kompakti ohjainyksikkö, jonka selkeistä napeista säädetään avustuksen voimakkuutta. Jo ensimmäisellä polkaisulla käy selväksi, että tehojensa puolesta FX+2 ei tunnu lainkaan kompromissilta. 40Nm lähes täysin äänetöntä vääntöä tarjoava napamoottori nimittäin kiihdyttää pyörän todella vaivattoman tuntuisesti lailliseen 25km/h rajaan asti.

Tasaisen ajonopeuden ylläpitäminen tuntuu luontevalta vaihtelevassakin maastossa, eikä järjestelmässä tunnu ylimääräistä pohtimista avustuksen ylärajoilla poljettaessa. FX+2 -mallien voimavarat tuntuvat arkikäyttöön vähintäänkin riittäviltä myös tehokkaampiin maastopyöriin tottuneen kuskin näpeissä.

Napaan sijoitettu moottori on mielestämme oivallinen valinta kaupunki- ja työmatkakäyttöön, vaikka sen tarjoama avustus onkin hieman kulmikasta uusimpiin keksiömoottoreihin verrattuna. Trekin moottori ei veny esimerkiksi Boschin keskiömoottoreilla varustetuista pyöristä tuttuun räjähtävään tehoon ja kiihtyvyyteen, mutta rehellisesti sanoen emme sitä tältä pyörältä jääneet kaipaamaankaan. Pehmeä ja helposti ennakoitava teho toimii kaupunkiajossa ja sorateillä erittäin hyvin.

Varusteltu todelliseen arkeen

FX+2 -pyörien vakiovarustukseen kuuluu oikeastaan kaikki tarpeellinen. Täyspitkät lokasuojat ja iso ketjusuoja osoittavat hyödyllisyytensä Suomen vaihtelevissa ajokeleissä, etenkin jos työmatkat ja kauppareissut haluaa taittaa arkivaatteissa. Ajoakulta virtansa saavat ajovalot ovat riittävän kirkkaat myös hämärälle metsätielle, ja vakiovarustukseen kuuluvaan tarakkaan voi kiinnittää isommatkin sivulaukut. Myös kunnollinen seisontatuki kuuluu pyörän varustukseen suoraan tehtaalta.

Erityiskiitosta annamme myös siitä, että FX+2:n runko on suunniteltu tarpeeksi tilavaksi esimerkiksi nastarenkaille. Lokasuojien kanssa Trek ilmoittaa renkaiden maksimileveydeksi 45c, ja ilman lokasuojia jopa 50c.

Keveys rajoittaa – vai rajoittaako?

Lähes kymmenen kiloa kilpailijoihinsa verrattuna keventynyt paino tuo mukanaan myös muutamia rajoitteita, joita uutta sähköpyörää harkitsevan kannattaa punnita suhteessa omaan käyttötarkoitukseensa. Omista käyttötarkoituksesta ja säilytysmahdollisuuksista riippuen nämä rajoitteet voivat nimittäin olla yllättävänkin yhdentekeviä.

Kevyempi akku tarkoittaa pienempää akun kapasiteettia, mikä puolestaan tarkoittaa hieman lyhyempää toimintasädettä yhdellä latauksella. Siinä missä kaikkein suurimmilla akuilla varustetut sähköpyörät tarjoavat yhdellä latauksella jopa reilusti yli 100km yhtämittaista sähköavustusta, on Trek FX+2 -pyörien toimintasäde on hieman pienempi, olosuhteista riippuen n. 40–56km.

Toisaalta pienempi akku myös latautuu täyteen nopeammin, ja kevyt pyörä etenee mukavasti pienemmälläkin avustustasolla. Monille kuskeille reilu 40km toimintasäde on myös täysin riittävä päivittäisiin ajoihin, eikä isommalle akulle välttämättä olisi kovin usein todellista tarvetta.

Pidempiä reissuja varten Trek FX+2 -malleihin on saatavilla runkoon kiinnittyvä lisäakku, jolla voi näppärästi kaksinkertaistaa pyörän akkukapasiteetin. Pikakiinnitteinen lisäakku on helppo jättää kotiin silloin, kun ylimääräistä akkukapasiteettia ei tarvitse roudata mukana.

Integroitu akku

Kevyen runkorakenteen mahdollistamiseksi FX+2-pyörien akku on integroitu rungon viistoputkeen. Se on toki irrotettavissa esimerkiksi huoltoa tai uusimista varten, mutta irrallisen akun lataamista mahdollistavaa pikakiinnitystä pyörässä ei ole.

Latausportti löytyy suoraan pyörän rungosta, joten latauksen ajaksi koko pyörä on saatava lähelle verkkovirtapistoketta. Pyörän kevyt paino tosin helpottaa tätäkin rajoitetta: FX+2 on nimittäin huomattavasti tavallista sähköpyörää kevyempi nostaa vaikkapa sisätiloihin latauksen ajaksi.

Samassa yhteydessä on mainittava, että runkoon kiinteästi asennetut akut yleistyvät tällä hetkellä nopeasti myös painavammissakin sähköpyörissä. Integroitu rakenne on nimittäin pikakiinnitteistä akkua yksinkertaisempi, kevyempi ja kestävämpi.

Kuten hieman lyhyemmän toimintasäteen, myös runkoon integroidun akun merkitys riippuu täysin siitä, missä ja miten pyörää on mahdollisuus säilyttää. Jos esimerkiksi kotoa tai työpaikalta löytyy sopivasti käytettävissä oleva virtapistoke, ei irrotettavaa akkua oikeastaan jää kaipaamaan laisinkaan.

Trek FX+2 kokonaisuutena

Kokonaisuutena Trekin kevytsähköpyörä on positiivinen yllättäjä. Kun perinteistä sähköpyörää lähdetään keventämään näinkin huomattavasti, on selvää että joistain ominaisuuksista on jouduttu myös tinkimään. Käytännön ajossa tinkiminen ei kuitenkaan tunnu, sillä FX+2 ei häviä vauhdissa tehokkaammille pyörille. Useimmille meistä se arkipyöräksi ja työmatkoille siinä missä reilusti painavammat ja kalliimmat kilpailijansakin, kun vain tiedostaa sen rajoitteet. Kenties FX+2:n erottuvin ominaisuus on sen helppo käsiteltävyys etenkin silloin, jos pyörää pitää kuljettaa portaissa, hississä tai junassa.

Trek FX+2 on suunniteltu kaupungin kaduille ja sorateille, ja näissä ympäristöissä se toimiikin kiitettävästi. Napamoottorin teho ja poljintuntuma eivät ole parhaimmillaan esimerkiksi metsäpoluilla, joten maastoon sopivaa sähköpyörää etsivän kannattaa suunnata katseensa valikoimamme muihin malleihin.

Lyhyesti sanottuna Trek FX+2 on vähän kuin moderni sähköauto: etenkin kaupungissa asuvalle riittävä ja taloudellinen vaihtoehto. Yhdellä tankkauksella se ei vedä peräkärryä Helsingistä Rovaniemelle, mutta useimmat meistä pärjäävät mainosti ilman tätä ominaisuutta.

Trek FX+2 ei välttämättä ole pyöräsi silloin, jos sähköpyörällä on tarkoitus seikkailla pinnoitettujen teiden ulkopuolella, vetää peräkärryä tai suunnata pidemmille retkille. Tällaiseen raskaampaan käyttöön suosittelemme esimerkiksi valikoimamme Mondraker Prime ja Mondraker Thundra -malleja.

Trek FX+2 vahvuudet

  • Poikkeuksellisen kevyt paino
  • Riittävän tehokas moottori
  • Ergonomia ja ajettavuus
  • Työsuhdepyöräksi sopiva hinta
  • Hyvä vakiovarustelu
  • Napamoottorin äänettömyys
  • Mahdollisuus lisäakulle

Trek FX+2 rajoitteet

  • Toimintasäde ilman lisäakkua
  • Akun lataaminen irrallaan ei mahdollista
  • Napamoottorin poljintuntuma vs. keskiömoottori

Varaa koeajo tai tilaa omasi

Trek FX+2 pyörät ovat nyt saatavilla noin kahden viikon toimitusajalla lähes kaikissa väreissä jokaisessa koossa. Myös suoraan varastostamme löytyy muutamia yksilöitä nopeimmille, sekä testikäyttöön tarkoitetut demopyörämme. Voit varata minkä vain demopyöristämme maksuttomalle koeajolle.

Tsekkaa varastotilanne ja demopyörät painamalla tästä. Huom! Tiedustele saatavuutta, jos haluamaasi kokoa tai väriä ei ole juuri nyt varastossa.