Uutta pyörää speksatessa musta on aina varma värivalinta. Kokonaan musta pyörä näyttää aina hyvältä, eikä herätä tarpeetonta huomiota. Tyylikkään tumma pyörä mustilla komponenteilla varusteltuna on myös helppo myydä eteenpäin. Se säilyttää varmasti arvonsa ja istuu monen suomalaisen hillityn skandinaaviseen makuun. Sitten on tämä meidän Mikon Transition Spire.

Transition Spire Custom

Mikko paimentaa vapaa-ajallaan hevosia ja lampaita, ja tykkää muutenkin tehdä asiat vähän omalla tavallaan. Mikko ei tunne lainkaan pelkoa, jännitystä tai häpeää, ja saattaa tietämättään olla värisokea.

Myös tämä Transition Spire -runkosetin päälle kasattu laite on vähän kuin Mikko itse: pitkä, anteeksiantava ja häpeilemätön. Se näkee käytössä lähinnä hissimäkiä, ja osat onkin alustasta alkaen speksattu nimenomaan bike park -käyttöön. Kaikki palikat on peräisin Hi5Bikesin omasta valikoimasta, joten meidän puoleen voi kääntyä inspiraation kipinän syttyessä.

Coilia koko kylälle

170mm joustomatkoista huolehtii kummassakin päädyssä tuhtiin käyttöön soveltuvat coil-iskarit, joiden tarjoilema äärimmäinen alkuherkkyys soveltuu pitkäjoustoiseen pyörään paremmin kuin hyvin. Marzocchin Bomber Z1 on legendaarisen valmistajan näkemys parannellusta Fox 36 -keulasta: ei markkinoiden kevyin, mutta erittäin tukeva ja sitäkin smoothimpi. Italialaista käsityötä edustaa Formula MOD -takaiskari, joka on suunniteltu säädettävyys ja huollettavuus edellä. MOD:n vaihdettavat CTS-venttiilit mahdollistavat vaimenninpuolen täydellisten säätöjen löytymisen jokaiselle kuskille. Coilien hyvä puolihan on se, että kun sopivat säädöt ovat kerran löytyneet, ei niitä tarvitse jatkuvasti hienosäätää iskaripumpun kanssa.

Sekä Bomber Z1 että MOD ovat luottovalintoja, jos alustan jatkuvan räpläämisen sijaan keskityt ennemmin ajamiseen.

Kash is king

Hilityn hopea-kultainen ohjaamo on yhdistelmä Race Facen parasta alumiini-osaamista. Miellyttävän tarkasti CNC-koneistettu Turbine R 35 -stemmi on Instagram-kelpoisen ulkonäkönsä lisäksi myös täydellinen yhdistelmä keveyttä ja jäykkyyttä. Dh-käyttöön suunniteltu Atlas 35 -ohjaustanko tulee tehtaalta 820mm leveänä, joten täydellinen ajoasento löytyy myös leveämpien stongien ystäville.

Ja mikä tärkeintä, sekä stemmiä että tankoa on saatavilla about kaikissa sateenkaaren väreissä. Tämä kuvien Kash Money -väritys natsaa muuten sitten todella hyvin yhteen Foxin Kashima-liukuputkien kanssa. Kultaistahan väriteemaahan ei koskaan voi olla liikaa missään.

Formula Cura 4: edelleen paras

Me ollaan jo pitkään oltu rehellisesti sitä mieltä, että Formula Cura 4 on maailman paras nelimäntäinen levyjarru. Italiassa valmistettu Cura 4 on täydellinen yhdistelmä tehoa, modulaatiota ja huollettavuutta. Tarkka kahvatuntuma tekee siitä täydellisen jarrun oikeastaan mihin tahansa käyttöön metsäpoluilta alamäkeen. Erittäin kohtuullisen painonsa ansiosta olemme asentaneet näitä myös useampaan xc-pyörään, ja metsistä kantautuvat kokemukset on poikkeuksetta positiivisia. Kilpailijoihinsa verrattuna edullinen hinta ja mineraaliöjyä käyttävä järjestelmä ovat kuin voisilmä kevytlevitteen päällä.

Maailman paras 12-pakka?

Poljinvoima välittyy takarenkaalle 9–50-piikkisen E13 Helix Race -pakan kautta. Mikon värivalinta tuskin tässä kohden yllättää ketään, mutta kullanhohtoinen pakka istuu kuin nyrkki silmään hopeiden jarrujen kanssa. Helix-pakka toimii täydellisesti sekä Shimanon että Sramin 12-vaihteisten voimansiirtojen kanssa, ja on sekä edullisempi että kevyempi kuin kahden edellämainitun lippulaivamallit. Helix-rataspakka koostuu kahdesta osasta, joita myydään myös erikseen.

Kaksi pakan suurinta ratasta ovat oma moduulinsa, jonka värin voi valita omaan pyöräänsä sopivaksi. Kaksiosaisen rataspakan paras puoli (värivaihtoehtojen lisäksi) on se, että voimansiirron kuluessa ei koko pakkaa tarvitse vaihtaa yhden kuluneen rattaan takia.

Loput voimansiirrosta on koottu jopa yllättävän hillityistä osista Mikon muihin elämänvalintoihin nähden. Hinta-laatu-suhteeltaan erinomaiset Race Facen Aeffect R -kammet ja Cinch Direct Mount -eturatas ovat vuosien aikana ansainneet paikkansa valikoimamme suosituimpana kampisettinä. Hi5Bikesin raati olisi kuitenkin jossain määrin kiinnostunut näkemään tässä pyörässä kenties siniset Atlas-kammet yhdistettynä johonkin Race Facen värillisistä rattaista.

Kevyt ja kestävä E13 TRS Plus Chainguide -yhdistää bashguardin ja yläohjurin samaan kompaktiin pakettiin, ja istuu useimpiin ISCG05-mounteilla varustettuihin runkoihin. Oikein hyvä lisäturva voimansiirrolle kaikenlaiseen alamäkisekoiluun.

Polkimet ovat yksi pyörän tärkeimmistä kontaktipisteistä, ja erinomainen E13 Base Pedal on ajotuntumaltaan ehdotonta flättipolkimien aatelistoa. Komposiittirunkoinen Base Pedal on edullinen, kestävä ja todella pitävä. Hieman normaalia suurempikokoisena se on ykkösvalinta etenkin Hi5Bikesin isompijalkaisten kuskien keskuudessa.

Oilslick = sick

SDG Bel Air satula

Satulaosaston tärkeyttä ei myöskään voi vähätellä, sillä huonosti istuva satula voi tehdä muuten täydellisesti pyörästä täysin sietämättömän ajaa. Onneksi SDG:n ikonisen Bel Airin uusin 3.0 -versio sattuu sopimaan todella monen suomalaisen takapuoleen kuin nenä päähän. Äärimmäisen isona plussana tämä aivan sairas Limited Edition Oil-slick -väritys, joka tekee oikeastaan mistä tahansa pyörästä kertaheitolla noin 100% hienomman.

Hissitolppien grand old master, eli SDG Tellis, on kaudesta toiseen tasan yhtä eleettömän hyvä ja toimiva suorittaja. Tellis on edullinen ja luotettava hissitolppa, jonka huoltamisen helppous ja varaosien saatavuus ovat markkinoiden parasta luokkaa.

Kuitukiekot, mielenrauha ja onnellinen elämä

Kiekko-osastolle Kirkkonummen isäntä on ruuvaillut erittäin luotettaviksi todetut Bontrager Line Carbon 30 -hiilikuitukiekot. Tämä 799€ hintainen kiekkosetti on hintaisekseen lähes naurettavan hyvä, ja siksikin suosittu valinta pennejään venyttävän henkilökuntamme keskuudessa. Miellyttävänä yksityiskohtana kiekot kasattu käyttäen ihan tavallisia J-pinnoja, joten haaverin sattuessa varapinnoja saa lähes mistä tahansa. Noin 1900 gramman yhteispainollaan ne ovat kaukana markkinoiden kevyimmistä kuitukiekoista, mutta etenkin enduro- bike park- tai sähköpyörä-käyttöön itse valitsemme mieluummin pomminkestävän rakenteen grammanviilauksen sijaan.

Eturengas on kaikkeen alamäki- ja bikepark-käyttöön tuhdisti ennakoitavaa pitoa tarjoava Maxxis Assegai, ja takarenkaana pyörii Troy Brosnanin hyvin rullaava nimikkorengas Maxxis Dissector. Kummassakin päädyssä renkaiden sisällä lymyilee Pepi’sin PTN Rokk -rengasinsertit, jotka tarjoavat lisäsuojaa ja mielenrauhaa jo ennestään kestäville kuitukehille.

Osalista:

Runko:
Transition Spire 2022, XL

Takaiskari:
Formula MOD Rear Shock Trunnion 205×65

Keula:
Marzocchi Bomber Z1 Coil 170mm 29, 44mm offset

Stemmi:
Race Face Turbine-R 35, 32mm

Stonga:
Race Face Atlas35 handlebar – 20mm rise

Gripit:
Race Face Getta Grip, 33mm

Hissitolppa+vipu:
SDG Tellis Dropper

Satula:
SDG BEL-AIR 3.0 Oil-Slick

Jarrut:
Formula Cura 4, Polished

Kiekot:
Bontrager Line 30 Carbon

Rengastus:
Etu: Maxxis Assegai EXO+ TR 3CG 29×2.5WT, 120tpi
Taka: Maxxis Dissector DD TR 3CG 29×2.4WT, 2x120tpi
Insertit: Pepi’s PTN Rokk

Kampiosasto:
Race Face Aeffect RRace Face Cinch Narrow Wide 32t

Polkimet:
E13 Base Pedal

Rataspakka:
E13 Helix Race 9-50t, 12spd

Takavaihtaja:
Sram GX Eagle

Vaihdevipu:
Sram Trigger GX Eagle

Paino:
17.1kg