Formula Cura levyjarrut

Formula Cura on meidän mielestä sairaan hyvä levyjarru. Voiko monta idioottia olla porukalla väärässä? Ehdottomasti kyllä, ja usein varmasti ollaankin. Ei ole kuitenkaan sattumaa, että suurin osa tämän puljun työntekijöiden pyöristä pysähtyy iltalialaisvalmistaja Formulan Cura -jarruilla.

Lähinnä tasamaalle suunnitelluissa pyörissä hyvien jarrujen määritelmäksi riittää usein se, että kahvaa puristaessa vauhti jossain määrin hidastuu. Maastopyörissä tarkka jarrutuntuma voi sen sijaan kallistaa vaakakupin täydellisesti ajetun linjan ja itsensä näreestä keräilyn välillä. Massaltaan painavemmissa sähköpyörissä hyvien jarrujen tärkeys korostuu entisestään.

Jarrut ovat ehkäpä yleisin yksittäinen komponentti, joissa pyörävalmistajat säästelevät pyörämalliensa vakiospekseissä.

Ongelma ei onneksi ole kovin suuri, sillä jarrut ovat myös yhdet helpommista komponenteista päivittää viimeisen päälle hyviksi! Lue tästä alta kaikki tarpeellinen Formulan jarruista, joiden jälkeen suurin osa muista jarruista tuntuu huonoilta.

Mikä tekee jarrusta hyvän?

Pidimme aiheesta pikaisen aivoriihen, ja päädyimme näihin ominaisuuksiin. Hyvissä levyjarruissa on meidän mielestä:

Ennakoitava jarrutuntuma
Hyvä jarrutusteho
Hyvä varaosien ja jarrupalojen saatavuus
Mineraaliöljyä sisällä
Hyvä modulaatio
Kevyt paino
Kohtuullinen hinta
Helppo huollettavuus

Melko haasteellinen lista ominaisuuksia tiivistää yhteen tuotteeseen, mutta useamman vuoden kokemustemme perusteella Italiassa valmistetut Formula Cura -jarrut onnistuvat tässä hämmästyttävän hyvin.

Formula Cura

Formula Cura -jarruja on saatavilla sekä kaksimäntäisinä että nelimäntäisinä Cura 4 -versioina. Näistä kevyemmät perusmallin Curat on suunniteltu yleispäteviksi jarruiksi enduro-, trail- tai xc-käyttöön. Kaksimäntäisten Cura-jarrujen yhteispaino onkin letkuineen, kiinnikkeineen ja 203mm levyn kanssa ainoastaan 397g per pääty.

Yllättävä keveys ei kuitenkaan heijastu jarrujen tehoon, ja kuvitteellisessa sokkotestissä olisi helppo uskoa käskettävänsä huomattavasti järeämpää jarrua. Keveydestään & tehokkuudestaan huolimatta Curat onnistuvat tarjoamaan myös yhden markkinoiden tarkimmista jarrutuntumista.

Formula Cura levyjarrut

Esimerkiksi Vital MTB:n jarrutestissä kaksimäntäiset Curat lyötiin muiden valmistajien raskaita nelimäntäisiä malleja vastaan. Epäsuotuisasta asetelmasta huolimatta Curat sijoittuivat testissä kolmannelle sijalle, saaden erityistä kiitosta tarkasta tuntumastaan ja edullisesta hinnastaan.

“With great ergonomics, plenty of power and modulation, and light weight coupled with a slender price tag, the Cura really only lacks a bit of power and adjustability to challenge for the top spot. We can’t wait to see what the four-piston version will deliver…”

Johan Hjord / Vital MTB

Tämä muutaman vuoden takainen jarrutesti on julkaistu ennen, kuin Formulan tuhdimpaa, nelimäntäistä Cura 4 -mallia oli tuotu markkinoille. Ja kuten arvata saattaa: lisäämällä ennestään tehokkaaseen jarruun toisen parin jarrumäntiä, on tuloksena saavutettu jarruteho melko mykistävä.

Formula Cura levyjarrut
Mondraker Foxy XR & Formula Cura 4 -jarrut

Formula Cura 4

Formulan jarrumalliston tuorein ja tehokkain lisäys on erityisesti enduro- ja downhillkäyttöön suunnattu nelimäntäinen Cura 4. Kaksimäntäiseen Curaan verrattuna nelosessa on enemmän kaikkea. Enemmän mäntiä, enemmän tehoa, enemmän modulaatiota, enemmän jarrupalaa ja ripaus enemmän painoa.

Vaikka Cura 4 ei aivan ehtinytkään mukaan Vital MTB:n jarruvertailuun, voi syvällisempiä käyttökokemuksia nelosista lueskella esimerkiksi tästä NSMB:n arvostelusta. Tiivistettynä NSMB:n artikkelissa kiitellään erityisesti Cura 4 -jarrujen tehoa, modulaatiota ja huollettavuutta.

“These made-in-Italy Formula Cura 4 brakes have ruined a lot of other brake experiences for me. […] I’m not counting grams, and I think more riders are looking for components that are more serviceable.

Andrew Major / NSMB

Jos siis etsit grammanviilauksen sijaan maksimaalista jarrutehoa, kannattaa Cura 4:t laittaa vakavaan harkintaan. Loputtomalta tuntuvan tehonsa ansiosta ne ovat nappivalinta myös sähköpyöriin, joiden suurempi massa vaatii enemmän potkua myös jarruilta.

Huollettavuus ja modulaarisuus

Sekä kaksi- että nelimäntäiset Curat jakavat saman kahvan

Maastopyöräily on luonteeltaan sellainen laji, että pyörän komponentit tutustuvat elämänsä aikana täyteen skaalaan luonnonelementtejä, aina hiekasta rehelliseen sontaan.

Hankalat olosuhteet johtavat siihen, että osia on silloin tällöin pakko putsata, huoltaa ja korjata. Formulan jarruissa tämäkin puoli on huomioitu, sillä valmistajan kautta on saatavilla täysi kattaus varaosia kokonaisista jarrukengistä irtotiivisteisiin. Jumittava mäntä tai poikki ajettu jarruvipu ei siis näiden jarrujen kohdalla tarkoita automaattisesti kokonaan uuden jarrukengän tai kahvaosan hankkimista. Tämä on kiva asia myös kestävyyden kannalta, kun pikkuvikaisia jarruja ei tarvitse lähettää kaatopaikalle.

Cura-jarruja ei valmisteta erikseen eteen, taakse, oikealle tai vasemmalle tarkoitettuina versioina. Kahvan voi asentaa oman tottumuksensa mukaan kummalle puolelle ja kummin päin tahansa, ja jarruletkun pätkäisemällä sovittaa itse jarrukengän istumaan eteen tai taakse.

Cura-jarrujen letkuihin on saatavilla myös Formulan oma SpeedLock-liitin, jonka avulla jarrut voi asentaa & purkaa pyörän rungon integroiduista läpivienneistä ilman tarvetta ilmaukselle.

Parhaan jarrutehon ja tuntuman saavuttamiseksi suosittelemme käyttämään Cura-jarrujen kanssa Formulan omia jarrulevyjä, joita on saatavilla 160–220mm kokoisina.

Formula Cura & Cura 4 jarrut, jarrupalat sekä Formulan jarrulevyt taas saatavilla. Klikkaa tästä!

Lisää tietoa:

Valmistajan omat sivut

Vital MTB:n jarruvertailu
NSMB:n Cura 4 -testi
Pinkbiken Cura -testi