Uuden kauden kunniaksi on taas aika vilkaista meidän henkilökunnan omia kulkineita, ja mikä sopisikaan talviseen bikecheckiin paremmin kuin Kona Rove. Kuinka paljon pyörämekaanikon valinnoista kannattaa hakea inspiraatiota oman pyörän speksaamiseen? Ei välttämättä liiaksi, koska nämä ammatikseen pyöriä rassaavat ryökäleet osaavat pitää kummallisetkin pyörät ja komponentit hyvässä toimintakunnossa.

Jos kuitenkin bongaat mekaanikon lähes vakiokokoonpanossaan säilyneen pyörän päällä, on kyseessä melko varmasti poikkeuksellisen hyvä paketti.

Tässä meidän oman mekaanikon, Janekin, Konassa onkin edetty värivalintoja lukuunottamatta lähes täysin järkivalinnoilla. Kyseessä on vuoden 2020 Kona Rove ST (nykyään Rove DL), joka on vuodesta toiseen yksi meidän suosituimmista pyöristä n. 1500€ gravel/retkipyörien kategoriassa.

Steel is real

Roven ajaton chromoly-teräsrunko on varustettu nykyaikaisilla standardeilla, kuten läpiakseleilla ja flatmount-jarrukiinnityksillä, jotka takaavat varman saatavuuden laadukkaille varaosille myös tulevaisuudessa. Teräsrungon mukavuus ja kestävyys sopivat täydellisen hyvin tällaiseen jokapaikanhöyläksi rakennettuun pyörään, jonka pitää toimia kaikissa olosuhteissa työmatkoilta gravel-lenkeille ja pyöräretkille.

Roven laadusta kielii sekin, että tärkeimmiltä komponenteiltaan tämäkin pyörä on saanut pysyä lähes vakiokuosissaan (Meidän henkilökunnan keskuudessa varsin harvinaista). Konaan sopivaa jenkkiteemaa on jatkettu Thomsonin putkiosilla, Ritcheyn stongalla ja Chris Kingin pinkillä ohjainlaakerilla. Pitävästä näppituntumasta vastaavat mainiot Lizard Skinin DSP -tankonauhat.

Ohjainkannattimet, tangot, satulatolpat ja satulat ovat sellaisia komponentteja, joita usein joutuu vaihtelemaan omien mittojensa ja makujensa mukaisiksi. Istuinosastoa tässä Rovessa edustavat perinteinen Brooks B17 ja kierolla tavalla hieno Thomsonin setback-tolppa.

Rove ja 650b

Halkaisijaltaan perinteistä 28-tuumaista rengaskokoa pienemmät 650b-koon renkaat tekevät Rovesta ketterän ohjattavan. Leveä rengaskoko tuo tervetullutta pehmeyttä ajamiseen erityisesti työmatkoilla ja epätasaisilla alustoilla. Maxxisin Re-Fuse on suosikkivalinta, kun tarvitaan hyvin rullaavaa kumia reilulla pistosuojauksella. Mucky Nutzin huomaamaton Face Fender pitää pahimmat roiskeet kurissa, vaikka ei toki täyspitkiä lokasuojia korvaakaan.

Koska reppu selässä polkeminen on tunnetusti yhtä tuskaa, on paljon ajoa saavan pyörän kumppaniksi syytä pohtia jokin fiksumpi kuljetusratkaisu. Kuljetusratkaisuissa Ortliebin saksalaisen harmaita sivulaukkuja on hankala päihittää. Kevyet, järjettömän kestävät ja vedenpitävät loksahtavat pikakiinnityksillään lähes tarakkaan kuin tarakkaan. Janekin Rovessa tarakan paikalla nököttää kevyen simppeli Tubus Lowrider.

Vaijerivetoiset, eli mekaaniset, levyjarrut jakavat monesti mielipiteitä. Maastopyörissä hydraulisten jarrujen herkkä tuntuma on välttämättömyys, mutta gravelpyörissä nestejarrut tuovat edelleen melko tuntuvan hypyn hintalappuun. Mekaanisten levyjarrujen parasta a-luokkaa kuitenkin edustavat nämä tästäkin Rovesta löytyvät TRP Spyre C:t. Hyvin säädettynä jarrutuntuma on vaativaankin käyttöön riittävän jämäkkä, ja osaava kuski korjaa nämä haverin sattuessa vaikka reissun päällä!

Tekstissä mainitut tuotteet löydät tästä:
Kona Rove DL
Lizard Skins DSP -tankonauhat
Maxxis Re-Fuse -renkaat
Ortlieb-laukut

Nykyisen 2021 Kona Rove DL:n tarkat speksit ja geometriatiedot valmistajan sivulla: https://konaworld.com/rove_dl.cfm