3CT, EXO, DD, WT? Tässä tekstissä avataan Maxxisin renkaissa käytetyt termit selkokielelle. Jos renkaiden sielunelämän opiskelu ei innosta, autamme mielellämme löytämään juuri sinulle sopivat maastopyörän renkaat – poikkea myymälään tai kysy vinkkejä chatissa.

Pyörän renkaat ovat yksi ajotuntumaan ja nopeuteen eniten vaikuttavista komponenteista. Niiden on tärkeää olla hyvät, mutta tietyn rengasmallin toimivuus riippuu aina niin kuskista, olosuhteista kuin ajotavastakin. Lisäksi paraskin rengas on aina jossain tilanteessa huono, ja suosituimmista malleista löytyy markkinoilta jopa toistakymmentä malliversiota. Miten hitossa maastopyörän renkaat sitten pitäisi valita?

Kauas on tultu siitä, kun renkaita hankkiessa pääsi valitsemaan joko tosi nappulaisen tai vähän vähemmän nappulaisen välillä. Kun olet viimein löytänyt omaan käyttöösi sopivalla kuvionnilla varustetut renkaat, voi samasta kumista tarjolla olevien malliversioiden määrä yllättää.

Esimerkkinä mainittakoon yksi maailman suosituimmista maastopyörän renkaista: Maxxis DHF. Tätä pitävää ja kuvioltaan yleiskäyttöistä rengasta on saatavilla pelkästään 29×2.5 -kokoisenakin maltilliset kahdeksan eri versiota.

Erilaisten kudosvahvuuksien, kumiseosten, kylkirakenteiden ja kirjainyhdistelmien tutkiminen saattaa kylmiltään tuntua kuin vieraan kielen opiskelulta. Perehtyminen kuitenkin kannattaa, sillä kaksi ulkonäöltään identtistä rengasta voivat olla ajoltaan hyvinkin erilaiset riippuen siitä, mitä teknisiä ratkaisuja ja materiaaleja ne pitävät sisällään.

Maxxisin mallimerkinnät ja renkaan osat:

Selkeyden vuoksi Maxxis-renkaiden ominaisuudet on aina merkitty tuotenimeen samassa järjestyksessä: Renkaan malli – Suojauksen taso – Tubeless-valmius – Kumiseos – Koko – Rungon kudostiheys – Taittuva vs. jäykkä kylki

Maastopyörän renkaista puhuttaessa on tärkeää muistaa, ettei yksikään rengas voi olla paras aina ja kaikkialla. Pehmeimmät kisakäyttöön tarkoitetut kumiseokset tarjoavat tautisen määrän pitoa, mutta kuluvat käytössä nopeammin ja kovettuvat kylmissä olosuhteissa. Paksurunkoiset dh-renkaat kestävät alamäkiajossa, mutta xc-kisojen kärkisijoille niillä ei kannata tähdätä – ellei satu omistamaan Robert Förstermannin reisiä.

Siksi renkaita valitessa kannattaakin ensiksi pohtia, millaiseen maastoon ja olosuhteisiin omat ajot pääosin keskittyvät.

Renkaiden ominaisuudet syntyvät eroista niiden kylkien ja rungon rakenteessa, renkaaseen integroiduista viilto- ja pistosuojien materiaaleista sekä tietysti itse kumiseoksen pehmeydestä.

Kumiseoksella on väliä

Renkaissa käytetty kumiseosten yhdistelmä määrittelee itse kuvion muodon ohella sen, missä olosuhteissa rengas toimii parhaiten. Jos kumiseos ei sovi olosuhteisiin, ei muillakaan ominaisuuksilla tilannetta pelasteta. Siksi se on ensimmäinen ominaisuus, johon renkaita valitessaan kannattaa kiinnittää huomiota.

Useimmista Maxxisin maastorenkaista valmistetaan sekä yhdellä, kahdella- että kolmella eri kumiseoksella päällystettyjä versioita.

Single ja Dual-Compound: Nimensä mukaisesti valmistettu käyttäen joko yhtä tai kahta eri vahvuista kumiseosta. Dual Compound -renkaiden rakenteessa on hyödynnetty kahta eri kumiseosta, joita yhdistelemällä voidaan parantaa kunkin rengasmallin haluttuja ominaisuuksia.

Sekä Single- että Dual-Compound renkaat ovat kestäviä ja luotettavia renkaita monipuoliseen yleiskäyttöön. Ne ovat hinnaltaan hieman edullisempia, ja niiden hieman kovempi kumiseos kestää ongelmitta myös talven pakkaset.

3C, eli Triple-Compound: Maxxisin kisakäyttöön suunnitellut renkaat, joiden kulutuspinta ja kuviointi on valmistettu kolmesta eri kumiseoksesta. Kolmea seosta yhdistelemällä renkaan kuvioiden ydin voidaan valmistaa kovemmasta seoksesta, joka pitää kuvion tukevana myös kovan rasituksen alla. Kovemmasta seoksesta valmistettujen nappuloiden pinnalle on valettu kerros pehmeämpää, erittäin pitävää kumiseosta. 3C-renkaiden keskinappulat on päällystetty hieman kovemmalla seoksella, joka parantaa rullaavuutta ja kulutuskestävyyttä. Sivunappulat on kaarrepidon maksimoimiseksi päällystetty kaikkein pehmeimmällä kumiseoksella.

3C-renkaita on saatavilla käyttötarkoituksen mukaan kolmea eri laatua, joita erottaa toisistaan niissä käytettyjen kumiseosten suhde. Kaikki 3C-renkaat on suunniteltu suorituskyky edellä ja erityisesti kisakäyttöön. Pehmeimmät kumiseokset kuluvat ajossa nopeammin, kuin kovemmasta seoksesta valmistetut renkaat.

HUOM! 3C-renkaiden pehmeät pintakerrokset kovettuvat kylmällä kelillä. Tämä vaikuttaa negatiivisesti renkaan pitoon ja suorituskykyyn, minkä lisäksi renkaan kuviointiin voi syntyä pinnallisia murtumia. Kylmillä keleillä ja talvella ajoon suosittelemme kovemmasta materiaalista valmistettuja Dual Compound-renkaita.

3CS, eli MAXXSPEED: Lähinnä nopeissa xc-kisarenkaissa käytetty kumiseos, joka on suunniteltu mahdollisimman rullaavaksi. Ohuesti kerrostetut uloimmat kumiseokset on optimoitu tasapainottamaan rullausnopeus ja kulutuskestävyys pitkissä kisoissa.

3CT, eli MAXXTERRA -kumit ovat Maxxisin kolmoisseos-renkaista yleiskäyttöisimpiä. Niiden pehmeällä kumiseoksella päällystetyt sivunappulat on suunniteltu tarjoamaan huomattavasti enemmän pitoa, kuin mihin tavalliset kaksoisseos-renkaat pystyvät.

Kovempien keskinappuloidensa ansiosta 3CT-renkaat on voitu pitää myös hyvin rullaavina ja suhteellisen kulutuskestävinä. Siksi ne sopivatkin hyvin monipuoliseen polkuajoon, sekä kuivissa että märissä olosuhteissa.


3CG, eli MAXXGRIP: Maxxisin kolmoisseoksista se kaikkein pitävin ja pehmein. Muihin 3C-renkaisiin verrattuna reilusti paksumpi kerros pehmeän tahmaista kumiseosta nappuloiden ulkokerroksessa. Suunniteltu kisakäyttöön märissä ja liukkaissa olosuhteissa. Kun mikään muu ei pidä, MaxxGrip pitää.

Suojaustasot

Maxxis valmistaa maastorenkaita käyttötarkoituksesta riippuen useilla eri pisto- ja viiltosuojauksen tasoilla. Suojauksen taso löytyy aina merkittynä renkaiden tuotenimiin ja pakkauksiin.

Silkworm: Kevyestä ja kestävästä materiaalista valmistettu pistosuojanauha renkaan kulutuspinnan alla. Se ei juuri lisää renkaan painoa tai huononna ajotuntumaa. Silkworm suojaa kulutuspintaa pistoilta, mutta ei anna lisäsuojaa renkaan kyljille. Tästä syystä sitä käytetään enimmäkseen gravel-renkaissa sekä sileämmissä xc-renkaissa, joiden käyttötarkoitus ei kaipaa lisäsuojaa renkaan kylkiin.

EXO: Maastorenkaiden kyljissä käytetty perustason viiltosuojaus. Kestävä EXO-suojanauha on integroitu kumiseoksen alle, ja se suojaa renkaan kylkiä hiertymiltä ja kevyiltä kivien osumilta. EXO on kevyt suojaus, joka ei tee renkaasta jäykän tuntuista tai painavaa. Se soveltuu esimerkiksi XC- ja Trail-käyttöön, jossa renkaiden kyljet eivät ole erityisen kovilla.

EXO+ on astetta jykevämpi suojaustaso, joka yhdistää koko renkaan ympäri ulottuvan Silkshield-pistosuojauksen ja kylkien EXO-suojan. EXO+ soveltuu esimerkiksi agressiiviseen trail-käyttöön sekä kevyempään ajoon sähkömaastopyörillä. EXO+ antaa huomattavan lisäsuojan puhkeamisia, kylkien viiltoja ja snake bite -rengasrikkoja vastaan.

DoubleDown, eli DD: Vaativaan Enduro-, bike park- ja sähköpyöräkäyttöön soveltuva pisto- ja viiltosuojaus. DD-suojaustason renkaiden runko on valmistettu kahdesta päällekkäisestä 120TPI nylon-kankaasta, ja kylkien suojaksi on integroitu kestävät butyyli-insertit. Edistyksellisen rakenteensa ansiosta DD-renkaat tarjoavat downhill-tason suojauksen kevyemmässä ja paremmin rullaavassa paketissa.

DH-Casing, eli 60DW: Tukeva ja kestävä, erityisesti alamäkikäyttöön suunniteltu renkaiden suojaustaso. DH-Casing -renkaiden runko on valmistettu kahdesta kerroksesta kestävää 60TPI-nylonkudosta, ja viimeistelty kylkien paksulla butyyli-suojanauhalla. Kylkien suojaus ja jäykempi runko suojaavat vanteita iskuilta, ja vähentävät snake bite -rengasrikkoja.

DH-Casingilla varustetut maastopyörän renkaat sopivat kestävyytensä vuoksi hyvin myös pitkäjoustoisiin sähköpyöriin ja bike park-käyttöön. Paksuus ja kestävyys tuntuu myös painossa, joten tavalliseen polkuajeluun DH-Casing -kumit ovat vain rohkeimmille.

Renkaan runko

Kaikkein eniten renkaan ajotuntumaan vaikuttaa kuvion lisäksi sen rungon rakenne ja jäykkyys. Rungoksi kutsutaan renkaan sisäistä, nylon-kankaasta valmistettua kerrosta, jonka paksuus ja kudostiheys vaikuttavat renkaan ajotuntumaan, painoon ja kestävyyteen.

Single-Ply, eli yksiseinämäisten renkaiden runko on valmistettu yhdestä kerroksesta nylon-kudosta. Single-Ply rakenteella varustetut renkaat ovat kevyitä ja mukautuvat pehmeästi maaston muotoihin. Niiden vierintävastus on matala, ja ajotuntuma mukavan herkkä. Yksiseinämäiset renkaat soveltuvat erityisen hyvin xc- ja trail-tyyliseen ajoon, kun renkaalta vaaditaan sopiva sekoitus kestävyyttä ja keveyttä. Useimmat Maxxisin maastopyörän renkaat on valmistettu Single-Ply -rakenteella.

Dual-Ply, eli kaksiseinämäiset renkaat on nimensä mukaisesti varustettu kahdella kerroksella nylon-runkokangasta. Kaksinkertaisella rungolla saavutetaan tukevampi seinämärakenne, joka antaa renkaalle ja vanteille lisäsuojausta esimerkiksi vaativassa enduro- ja downhill käytössä. Dual-Ply -rungolla valmistettuja renkaita ovat Maxxisin DD ja DH Casing -mallit.

TPI eli rungon kudostiheys

TPI-lukemalla ilmoitetaan renkaan rungossa käytetyn kankaan kudoksen tiheys. Mitä korkeampi renkaan TPI-arvo on, sitä suurempi osuus sen rungosta on kangasta. Korkeampi kudostiheys tekee renkaasta kevyemmän ja notkeamman.

Kääntöpuolena kevyempi runko on hieman alttiimpi pistoille ja viilloille. Yleisimmät Maxxisin renkaissa käytetyt kudostiheydet ovat 60TPI ja 120TPI.

60TPI: Renkaat, joiden rungossa on vähemmän nylon-kuituja, mutta enemmän kumia. Tämä antaa renkaille luontaista suojaa viiltoja ja pistoja vastaan, ja tekee rungosta hieman tukevamman. 60TPI-renkaat ovat yleensä edullisempia, mutta hieman painavampia, kuin saman rengasmallin 120TPI-versiot.

120TPI: Renkaat, joiden rungossa on tiheä nylon-neulos. Usein kevyitä ja tunnokkaita renkaita esimerkiksi kisakäyttöön. 120TPI-renkaat mukautuvat kevyemmin maaston muotoihin, ja ovat siksi runkonsa puolesta keveymmin rullaavia, kuin jäykemmät 60TPI-renkaat.

Renkaan TPI-lukema kertoo ainoastaan runkokankaan kudostiheydestä. Isomman tai pienemmän tiheyden rengas ei ole yksiselitteisesti toistaan parempi, vaan kummallakin rakenteella on hyvät ja huonot puolensa. Esimerkiksi raskaassa alamäkiajossa hieman jykevämpi 60TPI-rengas voi olla parempi valinta, vaikka se olisikin rullaavuudeltaan hieman raskaampi.

Vaikka korkeamman TPI-lukeman rengas on runkonsa puolesta alttiimpi esimerkiksi pistoille ja viilloille, ei pelkkä TPI-lukema kerro kaikkea renkaan todellisesta pistosuojauksesta. Renkaan pisto- ja viiltokestävyyteen vaikuttavat kaikkein eniten kumiseoksen ja runkokankaan väliin integroidut pistosuojaus-materiaalit.

Taittuva- vai jäykkäkylkinen?

Maastopyörän renkaat on saatavilla sekä taittuvilla että jäykillä reunalangoilla varustettuina malleina. Näistä kahdesta suosittelemme taittuvakylkisiä versioita lähes kaikkeen käyttöön. Valtaosa renkaista valmistetaankin nykyään taittuvakylkisiä, mutta muutamia downhill-käyttöön tarkoitettuja malleja on edelleen saatavilla myös jäykkäkylkisenä.

Taittuvakylkiset renkaat (tuotenimen perässä folding) ovat painoltaan huomattavasti kevyempiä ja helpompia varastoitavia, kuin jäykkäkylkiset renkaat. Taittuvakylkisten renkaiden reunalanka on valmistettu kestävästä Aramid- tai Kevlar-materiaalista. Jäykkäkylkiset renkaat (tuotenimen perässä wire) ovat erityisen tukevia kumeja lähinnä downhill-käyttöön, ja tarkoitettu käytettäväksi perinteisesti sisäkumin kanssa.

TR eli Tubeless Ready

Lähes kaikki Maxxisin gravel- ja maastopyörän renkaat ovat nykyään tubeless-yhteensopivia. Ne voi asentaa yhteensopivalle vanteelle ilman sisäkumia, käyttämällä irrallista tubeless-venttiiliä ja tubeless-litkua. Tubeless-valmius merkitään tuotteiden nimessä lyhenteellä TR. Tubeless-renkaat voi asentaa ongelmitta myös perinteisesti sisäkumin kanssa.

WT eli Wide Trail

WT-merkinnällä varustettujen renkaiden kuvio on suunniteltu toimimaan erityisesti leveiden vannekehien kanssa. Wide Trail -renkaiden kuvio on hieman leveämpi, kuin tavanomaisessa renkaassa. Sen sivunappulat asettuvat leveimmillä kehillä parempaan kulmaan, mikä vähentää vierintävastusta ja parantaa ajotuntumaa.

WT-merkinnällä varustetut trail- ja enduro-renkaat on optimoitu leveydeltään +35mm vannekehille, ja WT-merkityt XC-renkaat on optimoitu 30mm vanteille. WT-renkaita voi mainiosti käyttää myös tätä kapeammilla kehillä.